Българската следа на „Оскарите” тръгва от Бояна
Любомир, Невяна и Венти са сред най-търсените майстори на визуалните ефекти
Кадър от филма на Анг Лий „Животът на Пи”. В екипа на продукцията е и българинът Любомир Христов.
ДАНИЕЛ ФИЛИПОВ
02.03.2013
Любо в студиото си.
Дъщеря му Венти Христова също е сред обещаващите майстори на визуалните ефекти в Холивуд.
Любомир и съпругата му Невяна са създатели на компанията Christov Effects and Design.
Тази седмица името на Любомир обиколи всички български медии заради оскара, спечелен от „Животът на Пи” на Анг Лий в раздел визуални ефекти, както и заради най-награждавания филм „Арго” на Бен Афлек. В първата лента нашенецът е дизайнер на визуалните ефекти, а във втората, спечелила три оскара, Любо е супервайзър.
По този повод някои от приятелите му по света и у нас се шегуват, че пъпът на най-престижните кинонагради е хвърлен в Бояна. Не за друго, а защото пъровто работно място на Любо са именно анимационните студия на киноцентъра в полите на Витоша, където той работи като режисьор и художник-постановчик. В началото на 80-те Христов завършава анимационна режисура в класа на проф. Тодор Динов. След падането на Желязната завеса Любомир се престрашава и през 1990 заминава в Лондон на работа в британския клон на компанията Cinesite като художник-постановчик.
Докато много от колегите му държат на изкуството и хвърлят пренебрежителен поглед към компютърните технологии Христов усвоява в детайли компютърната анимация, която по-късно го въвежда в света на визуалните ефекти на пълнометражните филми. Така осем години след като напуска България го канят да работи в студиото на Cinesite в Ел Ей. Сред първите му филми са Event Horizon, „Изгубени в Космоса”, „Армагедон”. В тях той е главен аниматор, но в „Mission Impossible II, The 6th Day, Thirteen Ghosts, The Time Machine, Rat Race и X-Men вече е режисьор аниматор.
Минават още пет години и Любомир Христов
създава собствената си компания Christov Effects and Design, която обслужва големите продуценти на Холивуд. Името на фирмата изтича на финалните надписи на суперпродукции като „Матрицата: Революции”, „300”, „Мистър и Мисис Смит”, „Хрониките на Нарния”, „Карибски пирати”, „Последния самурай”.
Става ли дума за управлението на фирмата обаче господарят на спецефектите отстъпва място на съпругата си Невяна. В интервютата си винаги признава, ръководната роля на нежната си половинка. Г-жа Христова е тази, която се среща с клиентите и движи финансите и мениджмънта на фирмата. „Тя всъщност ми е шеф”, разказва през смях аниматора. Пътищата на Любомир и Невена се кръстосват във ВИТИЗ, където и двамата са студенти. Дори разработват собствен комикс, наречен „Кими на работа”. Оттогава работата и любовта им са дали много плодове. Най-сладкият от всички е дъщеря им Венцеслава. Или Венти, както я знаят в Холивуд – тя пък е българската връзка в шедьовъра на Джеймс Камерън „Аватар”. Венти е в екипа, натоварен със задачата да нарисува на компютър множество детайли от красивия извънземен свят. Авторският почерк на Христова личи в дизайна на мониторите и това, което показват. Преди време, специално за в. „Монитор” Венти издаде малки тайни от заснемането на „Аватар”. Като тази, че във филма на Джеймс Камерън реквизит почти няма и повечето неща са рисувани на компютър. „Изключение е хеликоптерът, пилотиран от Мишел Родригес”, разказа Венти. Тя е работила компютърно даже и по хеликоптера реквизит. Всички монитори в него са дело именно на Христова. Тя прави дизайна им, както и какво ще предават по време на снимките. Направени са изключително детайлно.
Венти Христова научава тайните на визуалните ефекти в едно от най-добрите училища за артдизайн в Ел Ей, както и от баща си. Логично Любомир Христов говори с гордост за дъщеря си и не пропуска да спомене, че сред най-новите й ангажименти е работата като супервайзер в екипа по ефектите на Iron Man 3.
.
САМО ФАКТИ
В „Животът на Пи” Любомир Христов работи над сцената, в която главният герой открива света на бог Кришна. Заедно с колегите си работи над нея в продължение на 7 месеца. Най-трудно им е да пресъздадат Вселената, така както я вижда едно дете, а не както я показват от НАСА.
Любо Христов попада в екипа на „Арго” покрай редовните си клиенти Warner Bros. Компанията имала нужда от човек, който да направи автентични исторически възстановки и затова се свързали с компанията на Христов. Работата му във филма на Бен Афлек е да пресъздаде Лос Анджелис и Техеран от края на 70-те години на миналия век. Наложило се да махнат компютърно новите сгради и да сложат онези, съществували по онова време. Христов нарича тези ефекти „невидими”, защото зрителят не си дава сметка за съществуването им.
Любо Христов попада в екипа на „Арго” покрай редовните си клиенти Warner Bros. Компанията имала нужда от човек, който да направи автентични исторически възстановки и затова се свързали с компанията на Христов. Работата му във филма на Бен Афлек е да пресъздаде Лос Анджелис и Техеран от края на 70-те години на миналия век. Наложило се да махнат компютърно новите сгради и да сложат онези, съществували по онова време. Христов нарича тези ефекти „невидими”, защото зрителят не си дава сметка за съществуването им.
.
Няма коментари:
Публикуване на коментар