неделя, 22 април 2012 г.

Информационна бележка

Информационната бележка е най-разпространеният журналистически текст. Като понятийни синоними се употребяват термините антрефиле, новина, кратка информация. Според характера й тя заслужено се отъждествява със сензацията – в основата й се залага горещата новина от деня, , актуална информация за някакво важно, значимо, инцидентно събитие. Обикновено тя съдържа два-три на брой факти и има заглавие или се представя чрез анотация или анонс. Обикновено горещата новина от деня се появява във вид на информационна бележка на първа страница от вестника.
Новинарският текст се отличава с краткост, но с достатъчна изчерпателност на проверена, достоверна информация. Не всеки факт, поставен във времевопространствения контекст на сегашното събитие, факт сред другите, случка, се превръща в новина – текст, разказващ за събитие с висша степен на важност; в социална ценност или фактор. Ако на обикновен човек му се случи обикновено събитие, възможността от това да се роди новина е равно на нула. Но ако на необикновен човек му се случи обикновено събитие или на обикновен човек – нещо необикновено, това вече е сензация. Ражда се новина. Идеалният вариант за сензация е с важна личност.
В моделирането и представянето на новината се търсят вътрешни връзки между фактите и събитията, изчистени от лично отношение, от авторово мнение. Особено важен е зарядът, който носи заглавието; негова е най-важната презентираща роля. Принципно информационните бележки могат да бъдат обединени и структурирани в информационна рубрика.

Няма коментари: